Der spilles til bedre arbejdsmiljøer og arbejdsprocesser

Af Roligen T. Thirstrup

Fotografiet er fra Julia Gardes afhandling

Et fotografi fra Julia Gardes afhandling

Forskerne i User-Driven IT Innovation var værter for Julia A. Gardes, ass. professor ved University of Twente i Holland, besøg på RUC. Anledningen til besøget skyldtes Gardes arbejde med Participatory Design med henblik på at udforske og løse komplekse design problemer i sundhedsvæsenet. Garde udviklede i sin Ph.D. afhandling, Everyone has a part to play: Games and participatory design in healthcareet design-spil med navnet HEAD (Environment & Activity Design). Formålet med HEAD er, som Garde formulerede i sit resumé af afhandlingen, ” […] to provide a holistic overview of a (future) use context and the corresponding activity task-flow”.

Et fotografi fra Julia A. Gardes afhandling

Et fotografi fra Julia A. Gardes afhandling

The HEAD – Game

Ganske enkelt går design-spillet ud på, at deltagerne til spillet skal løse et design projekt ved hjælp af scenarier og rollespil. Spillet rummer to hovedkomponenter, hvilke er et miniature arbejdsmiljø med de tilhørende spillere og såkaldte task-flows, der omfatter grupperinger af en række arbejdsopgaver, som spillerne får tildelt på task cards dvs. arbejdskorte.

Et fotografi fra Julia A. Gardes afhandling

Et fotografi fra Julia A. Gardes afhandling

Det væsentlige ved spillet er, at spillerne skal sætte sig ind i en rolle ved et scenarie, og løse de stillede opgaver på kortene. De skal bl.a. begrunde, hvornår, hvordan og hvorfor de vælger at løse opgaverne, overfor de andre spillere. Spillet fungerer derved i høj grad som et samarbejdsredskab til en dialog, hvor spillerne får italesat nogle forestillinger, ekspliciteret tavs viden og idéer.

Et fotografi fra Julia A. Gardes afhandling

Et fotografi fra Julia A. Gardes afhandling

Besøget, der fandt sted den 10.-11. december, fik en stor tilslutning af både  Ph.D.-studerende og professorer. På to dage blev der skrevet arbejdskorte og diskuteret for at generere nogle idéer for at fremme arbejdsmiljøer og arbejdsprocesser.

Du kan læse mere om Julia A. Garde og design-spil i artiklen The activity-Flow Co-Design Game: Designing for scheduled and unscheduled use situations.

 

(Der tages forbehold for eventuelle ændringer.)

Sorry, the comment form is closed at this time.