Opdelingen af DSB og Banedanmark svækker koordineringen

Togskinner. Foto: Flickr

Siden 1997 har DSB stået for togene, mens Banedanmark er ansvarlig for skinnerne, men denne opdeling kan være årsag til manglede koordinering, mener DHT forsker Per Homann Jespersen i en nylig artikel fra Jyllands-Posten efter den seneste tids mange problemer med togdriften, senest med gentagne forsinkelser af et større renoveringsprojekt hen over Fyn.

Det var et EU-direktiv, som var baggrunden for opdelingen i 1997, der betød, at DSB fik ansvar for togene, mens Banestyrelsen, senere omdøbt til Banedanmark,  som blev ansvarlig for drift og vedligeholdelse af togskinnerne.

“Når man splitter sådanne organisationer op, så får man en dårligere koordinering, når man skal løse problemer”, fortæller Per Homann Jespersen og fortsætter; “Tit er man mere fokuseret på at diskutere, hvem der har ansvaret og hvem, der bør straffes økonomisk, end at fokusere på at løse problemerne, siger han og nævner de gentagne fristoverskridelser af renoveringen af skinnerne over Fyn”.

Han fortæller at DSB ikke var glade for den tidsplan, der var lavet for det, og havde et forslag til, at det skulle foregå på en anden måde.

“Om det havde løst de problemer, der viste sig, det ved jeg ikke. Men det viser bare, at når Banedanmark skal løse et problem, så gør de det ud fra, hvad de finder mest hensigtsmæssigt, og når DSB skal løse et problem, så gør de det på deres egen måde”, siger han, og tilføjer: “Det er ikke altid den måde, der er til bedst gavn for kunderne”.

Læs den fulde artikel fra Jyllands-Posten her.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *