Bør taxaloven ændres?

2354915174_83751e5bf9_z

Seks sager i Københavns Byret har endnu engang sat striden mellem taxichauffører og Uber-chauffører til debat, skriver Politiken i ny artikel. De har i den forbindelse interviewet DHT forsker Per Homann Jespersen om taxaloven. “Vi har en meget gammeldags struktur på taxaområdet, og der er behov for at få den reformeret”, udtaler han, og fortsætter; “Det er et meget uliberalt regime, og når Uber kommer med nye muligheder for kunderne, udfordrer det den eksisterende model”.

Dette er Trine Wollenberg, der er direktør i Dansk Taxi Råd enig i; “Der er behov for, at man kigger loven igennem og gør det mere fleksibelt at drive taxaforretning”, udtaler hun og bringer kravet om, at det skal være muligt at få en taxa i hele landet hele døgnet som eksempel. “Det giver måske god mening i København, men ikke alle steder”, men mener dog at flere at kravene, eksempelvis til chaufførernes uddannelse giver god mening.

Per Homann Jespersen forelslår at chauffører skal være uddannet, at bilerne skal godkendes, og at der skal være en begrænsning på antallet af taxaer, men at de ikke skal være tvunget til at være med i et lokalt selskab. “Vi skal have alle de fordele, der er, når man skal bestille en vogn, kombineret med en delvis liberaliering af priserne”, siger han.

Læs den fulde artikel fra Politiken her.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *