Nudging i detailhandlen og fødevareindustrien

vegetables-cropped

I årevis har detailhandlen og fødevareindustrien via forbrugeradfærd og undersøgelser set på, hvordan vi gennem nudging kan købe og spise mere. Eksempelvis er det videnskabeligt bevist at vi spiser mere slik, hvis der er flere farver. Hvilket er grunden til at slik ofte er multifarvet i poserne. Det skriver Politiken i en ny artikel.

Hvis vi har handlet masser af slik og chips ind til en fest, er der stor sandsynlighed for at man blive nødt til at genopfylde lageret en ekstra gang inden den store dag. Det er der en god forklaring på, ifølge klinisk diætist Lotte Juul Madsen, der er medforfatter til bogen ’Nudging – slip madens magt’. “Jo mere man har hjemme, jo større sandsynlighed er der for, at man får spist det. Som mennesker har vi et ønske om status quo, der skal være den mængde, der plejer. Har vi mere end normalt, bliver vi nudget til at spise mere. Vi kan ikke bare lade det være”, fortæller hun.

Et nudge er defineret ved at påvirke menneskets adfærd på måder, der ikke burde betyde noget i princippet, men gør det i praksis.

“Et nudge benyttes som regel til at påvirke folks adfærd i de situationer, hvor vi har fokus et andet sted eller af andre grunde er påvirkelige over for irrationelle psykologiske faktorer”, fortæller DHT forsker Pelle Guldborg Hansen.

Ifølge professor i klinisk ernæring, overlæge Bjørn Richelsen, Aarhus Universitetshospital, spiller netop vores adfærd en stor rolle for udvikling af fedme. Derfor har forskere i årevis haft fokus på adfærdsbehandling, udover at patienten skal spise mindre og dyrke mere motion, da det kan være med til at holde vægten nede og forebygge overvægt.

Når vores adfærd er centralt i forhold til fedmeproblematikken, skyldes det ifølge Bjørn Richelsen, blandt andet, at fødevareindustrien har specialiseret sig i vores ikkebevidste handlinger: “Fødevareindustrien kender fuldt ud og benytter de ganske mange psykologiske mekanismer, der øger salget af deres fødevarer og dermed indtaget. Blot det at reklamere for fødevarer er jo en måde, hvorpå den forsøger at ændre befolkningens adfærd til at spise mere – selv om vi ikke har brug for det”, fortæller han.

Råd til at nudge os selv mod sundere livsstil 

Ifølge formand for Foreningen af Kliniske Diætister Mette Pedersen skal vi blive bedre til at se nærmere på fødevareindustriens produkter og styrke vores sunde fornuft. “Inddelingen på vores tallerken har stor betydning for vores vægt. Vælg en mindre tallerken og fyld grøntsager på mindst halvdelen. Så får du mange gram mad og stor volumen, men ikke mange kalorier, som hvis du havde kød, sovs, ris og pasta på halvdelen. På den måde kan du føle dig mæt og spise 700 i stedet for 1.500 kalorier”, fortæller hun.

Mange danskere har prøvet slankekure og kender skuffelsen, når kiloene hurtigt er vendt tilbage. Undersøgelser har vist, at kun 5 procent opretholder et varigt vægttab efter en succesfuld slankekur. Andre studier viser, at tre ud af fire dropper kuren inden for en måned.

Derfor bør vi nudge os selv mod de sunde valg, de varige livsstilsændringer og vægttab frem for de usunde “quick fix”, som slankekurene tilbyder, mener diætist Lotte Juul Madsen: “Vi kan indrette os, så vi gør det nemmest at vælge sundt – og besværligt at vælge usundt. Når teenagedrengene eksempelvis er svære at få grøntsager i, men vi ved, at de putter alt i hovedet foran computeren, hvorfor så ikke stille gulerodsstave frem?”, siger hun.

Læs hele artiklen fra Politiken her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *