Motorvej er ikke lig med vækst for landområderne

Motorvej E20. Foto: Wikipedia

En ny rapport fra tænketanken Kraka viser at motorveje ikke hjælper på befolkningstallet i landområderne, Svendborg, Esbjerg og Lolland bliver udpeget som eksempler, skriver Jyllands-Posten.

I rapporten står bl.a.; “Motorveje har ikke skabt større vækst i befolkningen fra 1950-2000 i de kommuner, som ligger i nærheden af motorvejen. Analysen omfatter kun landkommuner – her defineret som kommuner, der ikke indeholder en af de 10 største byer i 1950 eller ligger i Hovedstadsregionen”.

Samme vurdering har både trafikforskere og landdistriktsforskere, men politikerne holder stadig fast på, at flere motorveje giver mere vækst.

DHT forsker Per Homann Jespersen udtaler; “Det ser ud til, at motorveje snarere dræner arbejdspladser væk fra udkantsområderne end skaber nye”.

Dette er Seniorforsker Hanne Tanvig fra Københavns Universitet enig i; “Troen på, at alting opstår omkring motorveje, holder simpelthen ikke. Der er ingen dokumentation for, at motorveje isoleret set skaber vækst i yderområder. Motorvejskortet har altid været overspillet af politikerne. Udvikling sker ikke, med mindre nogen skaber den – og når det gælder infrastruktur, er it-infrastruktur med gode bredbåndsforbindelser langt vigtigere end motorveje”.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen afviser analysens resultater og forskernes udtalelser:

“For mig lyder det som noget værre københavneri. Det er da sund fornuft, at der er nogle gode trafikvilkår for både befolkning og virksomheder, hvis man skal bevare en nogenlunde befolkningsudvikling i vores yderområder. Jeg føler mig overbevist om, at motorvejene både i Nordjylland og til Esbjerg har haft en gunstig indvirkning på befolkningsudviklingen”, udtaler ministeren.

Du kan læse de to artikler fra Jyllands-Posten her og her (sidstnævnte kræver JP Premium).

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *