Danske virksomheder har mistet fokus på udviklingsafdelingen

mirror-light-black-glass copy

Danske virksomheder er gode til at få ideer, men langt fra gode nok til at føre dem ud i livet mener udviklingskonsulent Jørn Johansen. I et interview med Version2.dk fortæller han; “Går man ned af direktionsgangen på mange virksomheder i dag, sidder CFO’en i kontoret ved siden CEO’en, og begge er langt væk fra det sted, hvor produktet bliver udviklet. Jeg siger ikke, at det er forkert at tænke i finanser. Men du skal have fingeren på pulsen i udviklingsarbejdet, og det har mange virksomheder mistet fokus på”.

Jørn Johansen har i 20 år anvendt CMMI-standarden til at måle hvorvidt en virksomhed er klar til at levere det produkt de har sat sig for. Dengang lå de målte virksomheder på 1,75 ud af 5 i gennemsnit. Og det samme gennemsnit har virksomhederne i dag. Sammen med kollegaer har Jørn Johansen, der i dag er partner i rådgivningsvirksomheden Whitebox, udført flere lignende undersøgelse, som alle giver det samme billede: Udviklingsarbejdet bliver forsømt hos de danske virksomheder. Andre lande har i mellemtiden forbedret deres gennemsnit på CMMI skalaen, Tyskland ligger f.eks. på 2,75 i dag.

Fra idé til virkelighed

DHT forsker Jan Pries-Heje mener dog, at man skal tage modenhedsmålingerne med visse forbehold. “Hvis man udelukkende målte de virksomheder, som gik i gang med arbejdet for 20 år siden, så ville man se en forskel. Man skal huske, at det er et mål for de virksomheder, der lader sig måle, og ikke for danske virksomheder generelt” siger han og tilføjer, at man skal være forsigtig med at sammenligne tallet på tværs af lande, da forskellige typer virksomheder deltager.

Jan Pries-Heje er dog enig i, at danske virksomheder har problemer med at føre ideerne fra tegnebrættet og ud i virkeligheden; “Det er meget dansk. Vi er enormt gode til at få ideer, men ikke til at følge dem til dørs” fortæller han, og tilføjer: “Vi har simpelthen ikke lavet nogle store virksomheder i 25 år. Selskaber som Haldor Topsøe, Grundfos og Lego – de kommer ikke længere. Den evne har vi mistet. Vi sælger dem for hurtigt, og så har vi mindre glæde af dem.”

Klik her for at læse den fulde artikel fra Version2.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *