Trafikken i Femern-tunnel stiger mere end på Kattegat-bro

Femern_3254_FEM_gr_Portal_Lolland_Small_ICONO_070215

Trafikken i Femern tunnelen stiger 2 procent af om året fra 2011 til 2030, hvilket er en samlet vækst på 47 procent, skriver Ingeniøren. Samtidig stiger trafikken mellem Øst- og Vestdanmark  i samme periode kun 1,3 procent, i alt 27 procent. Disse tal er hentet fra de officiele analyser der er grundlag for anlægsloven om Femern-tunnelen og regeringens afvisning af at gå videre med en bro mellem Sjælland og Jylland over Samsø.

Disse prognoser har fået forskere og kritikere til at undrer sig, heriblandt DHT forsker Per Homann Jespersen som i forbindelse med artiklen er blevet interviewet; “Beslutningsgrundlaget for Femern var dårligt med urealistiske trafikprognoser og dårlige vurderinger af anlægsinvesteringerne. Men fordi beslutningsgrundlaget her var dårligt, skal man ikke gentage den samme dårlige analysemetode på Kattegat” udtaler han.

Prognosen for Kattegat-broen er den første der anvender “landtrafikmodellen” som er udviklet af DTU’s trafikforskere. Transportminister Hans Christian Schmidt udtaler at “Selvfølgelig er der usikkerheder i en sådan analyse. Men hvordan man end vender og drejer det, er en fast Kattegat-forbindelse altså ikke et projekt, der kan hænge sammen i sig selv”.

Læs den fulde artikel fra Ingeniøren her.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *