Den kontroversielle taxa-app Uber stormer frem i Danmark

2354915174_83751e5bf9_z

Mere end 100.000 brugere har benyttet sig den af den amerikanske taxa-app Uber siden app’en blev tilgængelig for danske brugere sidste år. Dette på trods af at Uber få timer efter dens indtog mellem veletablerede danske taxa-selskaber, er blevet meldt til politiet for at overtræde regler om kørsel med passagerer, skriver nyhederne.tv2.dk.

Uber giver mulighed for at privatpersoner kan kontakte andre, der er interesserede i samkørsel.  Villige privatpersoner med bil kan altså tilmelde sig Uber og angive, at de er interesserede i passagerer, og omvendt kan borgere uden bil efterspørge et lift gennem Uber. Bookingen og betalingerne for turen foregår ligeledes gennem Uber.

Da selskabet bag app’en betegner app’en som et samkørselstjeneste og ikke en taxa-tjeneste, gælder de lovmæssige krav til taxakørsel derfor ikke for Ubers kunder. Der er derfor ikke et krav om sikkerhedstjek af bilerne, eller et særligt taxakørekørt af chaufførerne. Uber er heller ikke forpligtet til at overholde standardpriserne for autoriserede taxachauffører, skriver nyhederne.tv2.dk.

App’en har givet anledning til et oprør hos taxachaufførerne, som har organiseret demonstrationer, da de opfatter Ubers tjeneste som en unfair konkurrence og ulovlig.

” Vi er jo nødt til at gå lidt til stålet her, når vi har en virksomhed, som ikke bliver dømt for deres ulovligheder. Det er vigtigt, vi det omliggende samfund opmærksomme på, hvor stort et problem det her er.” siger formanden taxachaufførernes brancheforening Søren H. Nicolaisen til 21Søndag, der har forsøgt at komme til bunds i den kontroversielle app.

Selskabet bag Uber fastholder dog, at de overholder de regler de skal for samkørsel.

DHT-forskeren Per Homann Jespersen har gennemgået visse dele af Ubers betjeningssystem og dertil nogle af de dokumenter som bliver sendt ud til deres kunder for 21Søndag.

– De agerer taxicentral, bestillingskontor for taxaselskaber. De går ind og ikke alene formidler kontakten mellem kunde og chauffør, men regulerer også forholdene mellem taxachaufførerne. Dermed påtager de sig også en ledelsesrolle i forhold til taxachaufførerne, siger Per Homann Jespersen.

Læs hele artiklen fra TV2 her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *