Et kærligt grønt skub

vegetables

Foodculture.dk har for nyligt skrevet en artikel om Forskningsprojektet “Et kærligt grønt skub – Nudging af forbrugsvaner med fokus på frugt og grønt” og de positive resultater der blev fundet frem til. Projektet fandt at nudging kan øge salget af frugt og grønt med over 20% procent, bl.a. over en fem-ugers periode i et supermarked i Hjallese på Fyn, hvor de her havde succes med at øge salget af frugt og grønt med op til 24%.

 

Et af de mest effektive tiltag i dette supermarked var at tilskynde folk til at købe et blomkål med når de købte kartofler. DHT-forsker Pelle Guldborg Hansen, som er en del af projektet, udtaler at det handler om at gøre varerne mere tilgængelige og udfordre kunderne ud af deres vante indkøbsvaner. ”Med blomkålseksemplet, som blot er et af flere, kunne vi se, at de, der normalt ikke overvejede blomkål, nu pludselig fulgte opfordringen og valgte blomkålen til, fordi det faktisk er ret nemt at koge det sammen med kartoflerne. Det vil sige, at vi ved en nem måde at gøre opmærksom på nye sunde muligheder, faktisk kan flytte rigtig meget,” siger Pelle Guldborg Hansen.

Han mener at nudging viser et kæmpe potentiale for at få danskerne til at købe mere frugt og grønt, og fortæller at planen er at lave flere forsøg så de kan få endnu mere data at konkludere ud fra, “..men med det vi allerede ved nu, tør jeg godt at sige, at nudging er et usædvanligt effektivt redskab til at få danskerne til i første omgang at købe mere frugt og grønt uden statslig regulering”, udtaler han.

 

I Coop, hvis supermarked blev anvendt i forsøget i Hjallese ser man ligeledes potentiale i nudging, men er dog mere forsigtig med at drage konklusioner, ”Der er brug for flere forsøg, før vi kan sige, at vi har knækket koden til at få danskerne til at købe mere frugt og grønt, men der er ingen tvivl om, at ”et kærligt grønt skub” rummer noget af det, der skal til”, udtaler Karin Frøidt, som er kvalitetschef i Coop.

Du kan læse hele artiklen fra Foodculture ved at klikke her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *