Trafikforskere uenige om kommende letbaner i de større danske byer

Koncept tegning af letbanen i København. Billedet er fra www.dinletbane.dk

Koncept tegning af letbanen i København. Billedet er fra www.dinletbane.dk

Finans.dk bragte den 17.11-15 en artikel om planerne for letbaner i de større danske byer. DHT forsker Per Hormann Jespersen indgår i artiklen som en af to trafikforskere der bliver interviewet om deres holdning til emnet.

I artiklen bliver de kommende letbaner kritiseret af bilejernes organisation, FDM og Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet for at ville give et stort samfundsøkonomisk underskud og skabe længere bilkøer. Per Hormann Jespersen forsvarer dog planerne om de kommende letbaner ved at pointere at stort set alle kollektive projekter vil blive analyseret som værende negativ for samfundsøkonomien, og henviser til at det samme gjorde sig gældende for metroen i København, som viste sig at have positive samfundsøkonomiske effekter efter den blev bygget. Omkring letbanerne udtaler han;

 

“Fordelen ved letbaner er, at de kan transportere store mængder af mennesker, der skal samme vej, og de er langt mere effektive til at udnytte pladsen end bilerne. Derfor er jeg sikker på, at de nok skal vise sig at være værdifulde.”

 

Du kan læse hele artiklen fra Finans.dk ved at klikke her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *