Tekniske forhold får skylden for manglende svar

kim normann

Kim Normann Andersen, der sammen med Jesper Bull Berger har skrevet rapporterne om digital kommunikation med den offentlige sektor.

Tredje delrapport om digital kommunikation med den offentlige sektor fra DHT forsker Jesper Bull Berger og Kim Normann Andersen fra Aalborg Universitet er tilgængelig online: ”Årsager til manglende svar på digital post”, og det er overvejende tekniske årsager, der får skylden for de manglende digitale svar fra offentlige myndigheder.

I rapport 3 er kun medtaget de myndigheder, som ikke har svaret på mails i undersøgelsen. Halvdelen af disse myndigheder siger, at de er tilfredse med sig selv – de er altså tilfredse med egen indsats selvom de slet ikke har besvaret borgeren. En gang til: De er tilfredse med, at de har skrevet svaret – men at det ikke er sendt eller modtaget af borgeren – pga. tekniske problemer.

Som man spørger får man ikke svar
Rapporterne om digital kommunikation med den offentlige sektor viser, at det er muligt at sende e-mail til stort set alle led i den offentlige sektor, og at det i overvejende grad er muligt at sende digital post. Til gengæld er det uforudsigeligt om man får svar og om man får fyldestgørende svar. Det gælder både digital post og e-mail.

Problemet er blevet større siden 2010, ikke mindre. Data fremlagt i den netop offentliggjorte tredje delrapport viser, at den offentlige sektor heller ikke selv synes det går fremragende. Hver tredje kommune og statslige myndighed mener, at deres egen håndtering af digitale henvendelser fra borgerne ikke er tilfredsstillende. Kun godt halvdelen mener, at de leverer tilfredsstillende besvarelser ad den digitale vej.

De tekniske forhold
Rapporten konkluderer, at årsagerne til den manglende digitale service overvejende skyldes tekniske forhold. Myndighederne er selvfølgelig blevet spurgt i undersøgelsen bag rapporterne, og fire ud af ti myndigheder mener, at det primært er tekniske årsager, der er skyld i den manglende besvarelse af digital post, mens ca. en tredjedel mener, at der er menneskelige årsager bag.

Det er kun omkring hver tiende myndighed, der mener, at det er forkerte interne arbejdsgange, der er årsagen til de manglende og mangelfulde besvarelser.

Læs mere om rapporten eller download den i fuld længde her: ”Digital kommunikation med den offentlige sektor – Delrapport 3”.

Se også..
..denne artikel hos Version2.dk: ”Tre år efter deadline: 36 offentlige myndigheder stadig uden Digital Post”,
eller blogindlæggene ”Digitalt post-kaos – anden del”, ”Digital kommunikation i det offentlige: Svar og svartider” og ”Bjarne Corydon undskylder Digital Post-kaos”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *